3.17.2013

Framtidsplaner.

Den 12e juni springer jag ut från Södra Latin. Den 12e juni tar jag studenten och efter det är jag fri. 

Vad fan vill jag göra med den friheten?

Såhär är det. Det jag vill mer än något annat är att spela teater. Men det är ju som det är med det. Jag har massa andra tankar i huvudet också. Tänkte dela de tankarna med er. (Mycket för min egen skull. Försöka få någon slags klarhet.)

~Framtidsprofil~

MY

Vad intresserar mig: Människor. Psykologi. Beteende. Sociala sammanhand. Planering. Rättigheter. Att tala. Att skriva. Språk. Kreativitet. 
Vilka ställen skulle jag kunna bosätta mig på (kortare period): Lund. Stockholm. New York. London. Paris. Berlin. Amsterdam. Göteborg. (Stora städer med andra ord.)

Vad har jag för minidrömmar: 

Plugga franska i Paris ett par månader eller fler. Anledningar: 1. Vill lära mig flytande franska. 2. Har bra förutsättningar för att göra det. 3. Vill bo i en annan stad. 4. Tycker om Paris.

Resa med Elias. Anledning: Det skulle antagligen vara helt jävla fantastiskt. Problem: Måste jobba ihop pengar först.

RESA. Ensam eller med någon eller en kombination av båda. Se olika plaster, äventyra, vara i naturen, möta människor, möta olika kulturer osv osv osv. (Problem: Måste jobba ihop pengar först)

Jobba som skidguide i franska Alperna en säsong. Anledningar: 1. Tjäna pengar. 2. Lära mig franska. 3. Träffa människor. 4. Älskar Alperna.

Bo i New York ett tag. Eh. Inte så genomtänkt vill bara åka till New York och gå på takfester och träffa spännande människor. 

Men. Nu till vad det lutar åt i höst:

Bo i Lund ett halvår, ett år eller längre. Vara sambo med Lisa och lära känna massa nya människor. Tanke: "Okej då pluggar jag socialpsykologi, engelska eller juridik och så över jag inför scenskolan och har samtidigt sjuuuukt kuuuul"
Problem: Vet inte vad jag ska plugga eller varför jag skulle det. Måste fundera mer kring detta. Aaah vill så mycket vet inte hur det ska gå till. Vet ni?

4 kommentarer:

  1. Åh, er i samme situasjon! Vil så masse, men aner ikke hva jeg skal studere. Vil reise og lære meg nye ting og flytte til en storby og alt mulig. Vet ikke hvor jeg skal begynne! Haha

    SvaraRadera
  2. Jag står inför samma slags val som du.. Å ena sidan vill jag liksom bara resa och vara fri och göra vd jag vill, å andra sidan vill jag verkligen komma igång med några studier för att liksom ha någonting att komma tillbaka till efteråt.. Men det jag har funderat mest kring på senaste tiden är: vad vill jag egentligen och vill jag verkligen det på riktigt? Eller vill jag bara saker för att jag borde göra det.. Hmm.. Livet..

    SvaraRadera
  3. Hei!

    Jeg tenkte jeg kunne si et par ting. Jeg brukte selv SÅ HIMLA MYE ENERGI på å bekymre meg for hva som skulle skje med livet mitt.

    *Du er ung. Du har ikke dårlig tid. Omtrent alle jeg kjenner som hadde en "plan" da de gikk på skolen, har endt opp med å gjøre noe helt annet. Livet går seg til, og man har mange sjanser til å finne ut hva som er riktig.

    *Gjør det du har lyst til. Lytt til hjertet, kjenn på magefølelsen. "Fornuften" vil det bli naturlig å vektlegge når du er klar for det.

    *Mine egne erfaringer: Reiste til Paris i et år. Det var mest fantastisk, men også skummelt og rart. Fint å kunne fransk. Så jobbet jeg et år, brukte penger på øl, og prøvde å tenke ut hva jeg skulle gjøre videre. Deretter flyttet jeg fra hjembyen min til Oslo for å studere statsvitenskap. Det var ikke det jeg trodde det skulle være. Og først da, tre år etter det dere kaller "studenten" fant jeg ut hva som er riktig for meg: juridik, eller juss, som vi sier på norsk. Jeg kan absolutt anbefale dét! Men det er ikke sikkert jeg vil synes det samme om jeg begynte rett på jussen, det er tungt og krevende. Men det er mange som klarer overgangen helt fint.

    Lytt til andre, men baser beslutningene på hva du vil. Lykke til, og husk at det ordner seg!

    SvaraRadera
  4. Duuu!
    Som jag sagt tidigare: NJUT av dina passioner och faktumet att du HAR så många viljor, så många drömmar, och då jääädrans mycket tid.

    Börja där det är som möjligast, roligast och helt enkelt ljusast, så arbetar du dig i rätt riktning sedan.

    SvaraRadera