10.05.2013

Svar pt 1: om Lund, framtiden och annat gött

~FRÅGOR OM LUND~
Vad tycker du mest om med Lund? :)
Mentaliteten! Alltså, detta märks mest när en är ute. Eftersom det är enbart studenter har alla samma inställning och det märks verkligen. Jag är van vid *dryga Stockholm* där en inte pratar med främlingar, men här känns det verkligen öppet på ett annat sätt och det är inget konstigt att prata med randoms (vilket jag älskar). Sedan är det en så sjuuuukt mysig stad. Älskar Lundagård, universitetsbiblioteket och alla pastellfärgade enplanshus beklädda i växtlighet.



Vad är dina planer för din vistelse i Lund? Liksom vad tänker du att du ska göra :) 
Plugga engelska, spela teater, lära mig att betala räkningar/strukturera ekonomi, lära känna massa nytt folk och ha jättekul!

Hur mycket lever du på i månaden, tar ni CSN lån? 
Japp…jag tar CSNlån. Plus bidrag...nice...

Hur är det att bo i Lund? Hur är ute livet och skolan, bättre än Stockholm?
Det är fantastiskt, hittills! Jag var ju ganska ledsen i början för mycket kom ikapp mig och jag fick så sjuuukt mycket tid att känna efter hur jag mådde/tänka på saker. Jag hade nog tänkt att jag skulle komma hit och få 100 kompisar första veckan, vilket såklart inte hände. Men nu har jag lärt känna personer och verkligen fått feeeeling för staden. Kan tänka mig att det blir inskränkt efter ett tag, studentlivet är så intrutat och stan liten i jämförelse med Stockholm (även om den känns ganska liten den med) men just nu känns allt bara spännande/kul/pepp/nice. Utelivet: går inte att jämföra med Stockholm. Det är helt olika saker, Stockholms uteliv och nationsfestandet här. Jag ÄLSKAR nationsbarerna/klubbarna för att (som jag skrev ovan) folk är så öppna. Det är en helt annan stämning än i Stockholm, folk släpper loss mer. Sen är det också *lökigare* än i Stockholm, det är mindre, svettigare, mer berusat osv. Skolan går inte riktigt heller att jämföra för gymnasielivet och universitetslivet är också två helt olika saker. Det är självständigare på universitetet, det krävs mer ansvar/planering/självstudier. Det är tråkigare klassmässigt (jag läser ju bara en kurs) för en får inte samhörighetskänslan, men roligare studiemässigt för att det är självvalt. Tycker liksom det är ROLIGT med grammatik. (OK kanske inte när det bara känns förbannat assvårt att identifiera olika satsdelar och nivåer på definitioner av satsdelarna blablabla)


Kan du berätta lite om dina studier? Typ... är det svårt? Vad tycker du om universitetet +++ ?
Ja det är svinsvårt!!!! Alltså folk lol:ar när jag säger att jag pluggar engelska; tar för givet att det bara är att visa att en är bra på engelska (vilket de flesta i Sverige är med tanke på utbildning) men det är svååårt. Mycket grammatiska termer hit och dit och uppbyggnad av språket, svåra ord, akademiskt skrivande, läsa en bok på en vecka och lära sig 200 ord från den osv. Plus att jag har tenta om exakt en vecka på hela UK's historia från tidernas begynnelse. MEN det är kul! Älskar språk. Universitetet är nice, gillar att föreläsningarna och så inte är obligatoriska utan att en själv kan välja om det är mer värt att sitta hemma och plugga det de går igenom i föreläsningssalen. Studierna blir roligare för att de är självvalda. Folk är trevliga. Lärarna duktiga. Sen är det också lite jobbigt med allt eget ansvar och det är högt tempo, ganska stor skillnad från gymnasiet trots att jag gick en skola med väldigt högpresterande elever. Måste verkligen PLUGGA på riktigt. Typ så.

Är det svårt att få boende i Lund?
Som i alla studentstäder (snarare typ överallt) så är det svårt, ja. Men ibland har en tur. Har inget tips eller så. Bara leta leta och höra runt med folk.



Sämsta med Lund? Du skriver mest om allt som är så himla bra, finns det inget dåligt med stan eller tillvaron där? 
Med tanke på att jag bara bott här en månad och allt nu är nytt spännande och taggat så är det svårt att svara på den frågan. Det är verkligen en speciell grej att bo i en studentstad, så sjukt himla roligt. Och det är allt det är just nu, men jag vet (tror i alla fall) att det kommer kännas liitet om ett tag. Liksom insnöat. Sen är det klart att en dålig grej med tillvaron här är att mina tryggaste personer inte finns här. Även om det finns telefoner och internet så är det ledsamt och jobbigt att inte kunna träffa mina bästa personer när det verkligen behövs (när jag är ledsen). Jag saknar att träffa min familj varje dag. Och jag har ångest nästan varje dag över att jag inte ska fixa det här, till exempel ekonomiskt. Är rädd att allt bara ska skita sig. Det är också en nackdel att alla är så förbannat taggade hela tiden, det blir väldigt mycket fest och även om det är underbart är det också mindre bra. Jag får ångest på kvällarna över att jag inte tar hand om mig (festar för mycket, inte tränar, äter sämre mat än tidigare) men kommer mer in i sunda rutiner för varje vecka som går. Ska köpa gymkort på måndag tänkte jag också! 

Vad är egentligen en studentnation??? Har bott i Norge i 10 år, så jag har ingen aning.. :D
Det är en förening som helt utgörs av studenter (tror jag? Har helt ärligt inte superkoll). En går med i valfri nation och så får en gå på roliga saker; sittningar (fin-middagar), nationsklubbar, baler, bruncher, spex och så vidare. Priserna är för studenter och alla är studenter och taggade på att häängaaaa


Ska till Lund på fredag på konsert, sen vill vi gå ut någonstans, men kruxet är att bara en av oss är student på universitet°! Var går vi på fredag? :))
Ohh...Alltså, ok. Det finns EN bar jag kan rekommendera som inte är nationsbar, det är Ariman (som även anonym kommenterade i inlägget). Ligger vid Stortorget, är supermys och har NÅGORLUNDA billig dryck (60 kronor för en öl). Sen finns det ju Herkules som är nattklubb? Aldrig varit där, det är 20 också. Annars tycker jag ni ska ta tåget 10 minuter för 27/37 kronor till Malmö och gå på Moriskan/Debaser/KB. Eller varför inte KÖPENHAMN!!!! Sen måste jag ju tillägga att jag inte är en local än, har bara bott här i en månad. Så om någon Lundainsider har andra tankar: feel free att kommentera nedan.

~FRÅGOR OM FRAMTIDEN~

Vad har du för planer efter du studerat klart på universitetet? Ska du stanna kvar i Lund eller vart bär det av? 
Jag har ingen aning! Har massa grejer jag vill göra, får se hur det blir. : ) Kanske jobbar och reser/flyttar tillbaka till Stockholm eller börjar på program här i Lund. Ingen aniiing.

vad vill du helst jobba med i framtiden?
Teater!!!!! Pratade med Lisa idag om läraryrket och kom på att "i värsta fall" kan jag kanske bli teaterlärare. En av mina bästa personer är min gamla teaterlärare Antonio. Skulle sträva efter att vara som honom. 

Vad vill du arbeta med i framtiden?
Jag vet bara att jag vill hålla på med teater, men blir det inte det så vet jag inte vad jag annars vill göra. Är intresserad av psykologi/språk/människor. 

Vill du bli skådespelare?
Jaa..a…..

Drömroll?
Nä, har ingen

~RANDOM~

Haha, så jävla konstig fråga. Men var har Fanny (Klefelt) köpt sin bananplansch/presentpapper? Hon svarar nämligen inte på min kommentar på hennes blogg haha, så du kan väl fråga henne? PUSS
Hon hälsar att den är från Urban Outfitters och ursäkta för icke-svar! Puss själv!

OCH JUSTE! Jag är samma som ställde frågan ovanför, men har du något bra tips på utklädnader inför Halloween??
http://www.roligaprylar.se/Sexiga-Draekter-Halloween/?gclid=CNSAirad-LkCFfR6cAodbDsA_g.
Skoja. HM... Får prestationsångest nu för vill komma på något superfyndigt och kul men det går inget vidare. Kanske en helfärg, det är ju fint. Din favoritkaraktär från en film/bok/serie...ett ord...eh...

Håller du på något allsvenskt (eller i superettan-) lag?
Hejar på Djurgården sedan jag var 10 och fick deras maskot (järnkaninen) i gossedjursform i present. Min mamma spelade i Djurgården när hon var ung så därav presenten. 

äter du inge kött/fisk/ägg/fil/mjölk/grädde/kyckling? jag hinner aldrig laga mat! vad brukar du käka?
Jag är inte vegan, nej, men i princip det enda animaliska jag äter är ägg, ost och glass. Dricker nästan alltid sojamjölk/laktosfri/mandelmjölk. Är vegetarian. Jag äter sjukt mycket bönor, linser och så. Älskar tofu och sojaprotein men det är så dyrt så har inte ätit det sen jag flyttade hemifrån : ( Ska lägga upp ett receptinlägg här snart, då kanske du får inspiration!


låtar? spotifylistor? de låtar du skriver ibland är bra så fortsätt skriv tips gärna!!
Jag började göra månadslistor för ungefär ett år sedan och lägger upp de listorna här nästan varje ny månad. Här är min allt-lista; där jag lägger till alla bra låtar jag upptäcker/lyssnar mycket på. Här är ett spotifyinlägg jag gjorde för ett tag sedan!

hur skulle du beskriva din klädstil?
Oj svårt. Tror att jag skiftar asmycket i klädstil; att jag ena dagen är girly, nästa fräsch brud, nästa hipster, nästa bohem osv, men jag vet att den uppfattningen är överdriven. EHh här är i alla fall citat by the one and only Flora Wiström: "överraskande. ena dagen svartklädd, nedtonad, andra dagen mönstermixad och lite galen. en klädstil att bli glad av!"

*photoboothfashion*

Skulle du kunna göra mer inlägg på dina outfits/nya inköp/garderobs favoriter? Älskar dig stil och du inspirerar mig verkligen! 
Men tack!!! Alltså ja det kan jag verkligen göra, så länge jag vet att det är uppskattat. Känner mig töntig hehe men ja okej det kan jag.




Hur lång e du? :)
169 cm!

Vad är din favoritpjäs?? :)
Jag har ingen "favoritpjäs" så, har läst många manus i skolan och sett många föreställningar men har varken favoritdramtiker eller pjäs. Dock är de bästa föreställningarna jag sett faktiskt två monologer: C med Hamadi Khemiri och Utan Titel med Ardalan. ÄLSKAR båda två så fucking mycket.

Skulle du kunna ge några tips på bra uteställen i Stockholm för en 18-åring som just har flyttat hit? Vilka är dina personliga favoriter?
Jag hängde mest på sunkbarer på Söder, till exempel Charlies på Götgatan. (30 kr ölen och bara folk jag kände). Detta kanske inte är askul om en inte är local, så att säga, hehe. Stammisställe nummer 2, som jag faktiskt kan rekommendera, är Wollmars på Wollmar Yxkullsgatan. De har en uteservering också (hängde jämt där i våras/somras). Men det finns otroligt mysiga barer kring Sofo på söder, typ Bara Vi/Underbara bar/Pet Sounds bar/Bahnhof. Mina favoritklubbar i Stockholm är: F12 (bara öppet på sommaren dock), Berns, Marie Laveau och Slakthuset. Tyvärr har alla de åldersgräns över 18, men ibland kan en fixa U20-lista/komma tidigt/känna någon. Sånt löser sig. På onsdagar är det Baba Sonic på Mariatorget som gäller. Bra peppad stämning och Håkan Hellström-musik hela natten. Där är det 18 : ) Jag har faktiskt haft kul på StureP-ställen också, typ Café Opera och Collage. Men alltså, det mesta handlar ju om sällskap och humör, är de 2 faktorerna på topp tror jag en kan ha kul vart som helst.







Vad är ditt bästa förfesttips?
Ett bra peppat gäng, peppmusik och leeekaaaar.

Om du kommer till Göteborg någon gång, får jag vara med dig då?
Alltså JA, självklart!

1 kommentar:

  1. LOVE YOU SES OM FEM DAGAR OKEJ NU NÄR JAG INSÅG ATT DET BARA ÄR FEM DAGAR FICK JAG LUST ATT GRÅTA AV LYCKA

    SvaraRadera