10.24.2013

Om spöken under sängen, ish

Hej!
Idag skiner solen. Igår hallucinerade jag i mörkret. Låg och darrade, hörde röster i mitt huvud och våndades över det faktum att Lisa ska vara i Stockholm i nästan två veckor. En grej om mig:
Jag har varit mörkrädd sen jag var mycket, mycket petit. Aldrig definierat mig själv med detta "mörkrädd", bara alltid sagt att jag haft väldigt svårt att sova/vara ensam. När jag var liten satt mamma & pappa och spelade Backpackers (å, tiden då en spelade dataspel på disc i en stationär dator...) bredvid min säng. Min pappa är musiker och jobbade ofta helg, borta, och då sov jag nästan alltid på hans plats bredvid mamma. Till slut lärde jag mig ju att sova men ungefär när jag lärt mig det kom den andra rädslan: Ånghääeeessteeen. Ni vet, ligga ensam med alla sina *stora tankar*. Tog (tar) alltid timmar för mig att somna. Fick pojkvän. Sov med honom nästan alla nätter och somnade då så. mycket. lättare.

Confession: Jag sov ensam hemma (alltså, helt ensam i mitt hus) första gången någonsin (!!!) under mina 19 (!!!!!!!) år i april i våras (!!!!!!!!!!). Ok konstpaus så ni kan skratta, spärra upp ögonen, le lite :-)

Nu när jag blivit sambo (tack för det) och Lisa bott hos Eliott i Skurup ett antal gånger har det faktiskt gått förvånansvärt lätt att sova ensam. Kanske för att vi bor i lägenhet och inte ett hus på landet, kanske för att jag mognat / mår bättre / är lite tuuuffare. MEN, igår:

Jag var så SJUKT rädd. Hörde röster. Såg skuggor. Satte mig rakt upp i sängen och tände lampan med hjärtat dunkandes innanför bröstkorgen. Till slut var klockan så mycket och jag så knäpp i huvudet att jag började hallucinera fram typ......... icke-mänskliga varelser. Såg typ....drakar......

Och eftersom jag ändå är så pass smart att jag faktiskt VET att det inte finns sådana så sa jag till mig själv: My, du ser i alla fall inte våldtäktsmän eller andra på-riktigt-läskiga-saker, så riiiid med vågen. Så gjorde jag det. Det var jättekul, och till slut somnade jag.

Men nu till saken: har ni något tips? Tips mot mörkrädda? Jag ÄLSKAR ljus. Har insett att jag så fort mörkret faller på (som säkert för majoriteten av världens befolkning) blir så sjuuukt mycket räddare, känsligare, ledsnare, mer ångestladdad, ängsligare osv osv osv. Plus att jag har en tendens att bli lite knäpp när jag spenderat för mycket tid med min egen hjärna. (Alltså, jag pratar med mig själv och till slut har jag typ 4 My i huvudet)

Egentligen kanske jag är DUM I HUVUDET som skriver det här och typ skrämmer er med mina knäpp-tendenser men jag tror faktiskt inte att jag är ensam :-)
Och Lisa sitter på ett tåg mot Stockholm och snart blir det mörkt så snälla skriv om ni har några bra tips. Jag är alltså heeeelt seriös.

Älskar er. Seriöst.
(bilden är från Pinterest. Och jag har fått Morden i Midsummer's theme song på hjärnan av att skriva det här och minnas gamla rädda tider. Inte kul. Den är ångestframkallande, på riktigt.)

7 kommentarer:

  1. KÄNNER IGEN MIG I ALLT. skulle kunna vara jag som skrivit hela denna text, serri. allt. till och med morden i midsummer.

    SvaraRadera
  2. OMG MY LIFE. Du är inte ensam om dessa känslor. Har precis hittat din blogg och tycker den är så himla mysig och superbra och framförallt ÄKTA. En ba tycker om dig!!!!!

    ps. har aldrig ens sett morden i midsummer pga för läskigt för mig (och jag är 19 år)

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig i allt du skriver, jag har alltid en lampa tänd på natten vilket hjälper, om jag sover ensam. Annars funkar det alltid att somna till en film/tvserie, så att man slipper känna sig ensam, haha!

    SvaraRadera
  4. Dra ner alla persienner, på så sätt kommer du inte se skuggor från gatlyktor etc. Ha en fönsterlampa/bordslampa tänd i rummet du sover i, lyssna på en podcast när du ska sova - somna till den. Jag brukar köra Jansson och Wester i P4, härliga män! Sov sen jättegott, you can do it!

    SvaraRadera
  5. Haha, åh gud - Morden i midsomer's themesong! Den är fasen obehaglig. Shit. Jag är också rätt mörkrädd, och tar också gärna emot tips. Men som Linnea har skrivit: podcast! Så bra idé. Gud vad man lätt fastnar i jobbiga tankar på natten när man ska sova. Alltså på riktigt jobbiga tankar. Mörkret fyfabian. Men att lyssna på podd gör ju att man får tankarna på annat och som bonus blir liite tröttare efter en stund.. testa. Du är INTE ensam om detta! jag lovar. lycka till <3

    SvaraRadera
  6. Känner igen mig så mycket!! Var ensam hemma i en hel vecka i somras vilket var en ordentlig mardröm, låg vaken på nätterna tills jag somnade av ren utmattning typ.. wööh. Och då är jag 20 år gammal :)))

    Ibland hjälpte det att ha tvn på. Eller att försöka somna löjligt tidigt, när man vet att folk omkring en (typ grannar etc) är vakna och kan hjälpa en om något händer (?). Vet inte varför men jag tyckte att det kändes lite tryggt.. och till skillnad från en annan som kommenterade så tycker jag det känns bättre att inte dra ner rullgardin eller liknande, vet inte heller varför NÅVÄÄÄL det är väl en smaksak!! Testa!!

    SvaraRadera
  7. OH KÄNNER IGEN MIG! Jag brukar tänka att jag ser mig själv utifrån sett, typ ovanifrån. Och så tänker jag att man zoomar ut allting och så ser man helt plötsligt flera andra i världen som ligger och vrider sig i sina sängar. Då brukar jag känna mig mindre ensam. (Så himla knäppt, men funkar alltid för mig.)
    Gillar din blogg hörru :)

    SvaraRadera