2.05.2013

Världens bästa människor. Pt.1

Under frågestunden fick jag ett par frågor om jag kunde berätta om mina bästa/viktigaste personer. Här kommer första delen. Det här är 5 personer som jag lärde känna när jag började Södra Latin, alla går i min klass.

Fanny

Fanny och jag har hängt i samma "gäng" sedan ettan, men det är först på senare tiden som vi kommit nära varandra på riktigt. Jag har alltid känt mig lite elak i hennes närvaro och känt mig... för "hård" för henne. Fanny är nämligen en av jordens snällaste personer. Hon är genomgod, men inte alls på ett sätt som kan ses som tråkigt; jag fascineras av hennes blandning av extrem lojalitet och ärlighet. Trots att hon är så himla snäll och vill alla personer väl så säger hon alltid till när hon inte tycker att något är okej. Jag vet inte om jag är ovan med 100 procent ärlighet, men ibland kan jag bli alldeles förvirrad och tro att hon skojar, då säger hon bara "nej du gick över gränsen, men det är lugnt, vi släpper det nu." Hon älskar nutella och är en riktig boybandlover, hon blir förälskad i kändisar som Justin Bieber och Harry Styles i One direction. Fanny är sjukt glad och flamsig och kan nog ses som väldigt öppen vid första intrycket men hon har samtidigt väldigt mycket integritet. Hon är smart och har en helt annan humor än mig men är ändå en av de personerna jag skrattar mest "åt" (alltså på ett bra sätt). Jag tror att det är väldigt svårt att ogilla Fanny, hon är i princip allt man vill att en kompis ska vara. Plus att hon är så GOSIG, får instinktiva kram-attacker bara av att se på henne.

Freja


Jag kommer ihåg hur jag satt framför Freja första skoldagen, hon hade blommig långkjol och kort mörkbrun page. Jag minns hur jag första veckan tyckte hon var en blandning av cool och dryg. Hon kände flera personer som gick på Södra, personer man såg som "coola", och verkade ha så mycket integritet. Vi började dock hänga ganska tidigt i ettan och mitt intryck av henne förändrades så mycket. Jag trodde att hon var dömande och stängd men hon var (är) precis tvärtom. Det är lite svårt att beskriva henne för hon har inte en enhetlig personlighet (vad det nu är) utan är oförutsägbar på ett annorlunda sätt. Hon har så många olika sidor. Freja är lik mig på så sätt att hon är känslosam, något jag inte alls trodde om henne från början. Hon är väldigt ombytlig i humöret och det är underhållande och fint. Om man är ledsen känns det tryggt att komma till hennes famn och gråta lite/bli klappad på. Hon har mörka trygga ögon och nickar igenkännande när något är jobbigt. Samtidigt som hon är en av de jag allra helst festar med finns det något mammigt i henne. Hon älskar barn och bryr sig om sina nära på ett moderligt sätt. Freja är dansig och alltid pepp på roliga saker, har bäst musiksmak och hennes skratt gör mig varm i hela själen.

Martin


Martin är nog den som jag fått mest förändrad bild av sedan vi började. I ettan tyckte jag att han var så  störig (och han tyckte detsamma om mig) och den enda gången vi funkade tillsammans var när vi spelade teater ihop. Men sedan blev han och Maria nära kompisar och eftersom att jag hänger så mycket Maria fick jag chans att lära känna Martin utanför klassrummen. Nu på senare tid har vi börjat hänga och det äger så mycket. Det är få personer som kan göra mig så glad med sin entré som Martin. När han kommer gående i korridoren eller in på baren vi sitter på blir jag helt hoppig. Han är trevlig mot alla, pratar snabbt & högt, kan en massa om en massa, äter cheeseburgare hela tiden och är megamysig. Jag tror man kan ha en förutfattad mening om honom men när man pratar med honom på riktigt tänker man liksom wow för han är så klok och fin. Jag har kommit nära honom ganska snabbt och han ger så himla bra respons när man har något dilemma. Han kommer med infallsvinklar man inte tänkt på tidigare. Jag är så glad att han går i min klass för han gör alla dagar lite roligare och bättre.

Hannah


Hannah. Hon är så himla fin bara. Mjuk, klok och vacker. Hon får alltid höra av folk att hon är harmonisk och även om hon i vissa fall inte alls är det så tycker jag ändå att det är ett bra beskrivande ord för henne. I alla fall ett ord man intuitivt tänker om henne. Hon har en harmonisk aura. Om vår klass skulle vara en kycklingfarm är hon den borttappade kycklingen som alla letar efter. Man kan romantisera det karaktärsdraget hos henne och kalla henne drömsk, men jag skulle nog säga att hon mest är förvirrad, haha. Det är dock något jag har kommit att tycka är charmigt. Hannah älskar precis som jag att skriva och läsa. Om jag på rak arm ska säga den jag helst skulle sitta en fredagskväll och dricka vin med i timmar säger jag henne. Man kan prata prata prata utan att det blir tråkigt eller slut på ord. Hon har alltid något att säga om allt och dessutom är det mesta väldigt klokt. Hon har liksom ett helt eget tänk, men ofta när hon säger något tänker jag att det är precis mitt i prick, även om jag själv aldrig hade uttryckt mig på samma sätt. Hannah är som sagt väldigt mjuk, ibland lite för mjuk för sitt eget bästa. Det senaste året har hon tuffat till sig och jag blivit mjukare och vår relation har blivit så mycket bättre tack vare det. Jag är så glad att hon finns i mitt liv för hon är inte som någon annan.

Maria 

Maria och jag hade svårt för varandra första tiden på Södra men hängde ändå en del. För cirka ett år sedan började vi umgås mer på tu man hand och helt plötsligt var hon en av de allra viktigaste personerna i mitt liv. Jag älskar att hänga med Maria på alla sätt. Vi gör varandra irriterade ofta, för "egentligen" kanske vi inte funkar så bra ihop. Utåt sett är vi kanske inte så olika som vi påstår, men vi hanterar saker på helt olika sätt, framför allt känslor. Maria är principfast, värderar sin stolthet högt och är sjukt social men öppnar inte upp sig för vem som helst. Hon har en stark analytisk förmåga men använder den sällan i relations- och känslosammanhang. Hon komplicerar inte till saker och det är bra i rätt dos. Jag är helt säker på att just den egenskapen hos henne har fått mig att må mycket bättre. Hon har lärt mig att man inte måste överanalysera precis allt; gjort att jag inte grävt mig ner i ångestladdade saker, utan tänkt rationellt och fångat upp mig själv snabbt. En kväll i somras satt vi och (för ovanlighetens skull) diskuterade vår relation och vi kom fram till att vi gett varandra så mycket genom att vara motpoler i olika saker. Jag kan känna mig "oälskad" av henne för hon matar inte på mitt bekräftelsebehov, men jag tror att det finns något positivt med det. Marias hår luktar nästan alltid fem tusen olika hårprodukter. Hon är intelligent, tar på allas rumpor och äter helst mackor i ugn med lyxig salami. Maria är en sådan som alla intuitivt vill hänga med; hon bara har en sådan dragningskraft.

5 kommentarer: