11.21.2013

mormor Laila


Hittade det här på min jättejättegamla blogg:
"...och pratat med min underbara mormor i telefonen.
Hon är helt sjukt bra. Vi pratade om sommaren, att njuta av stunden och strumpor. 
Hon sa att alla i Borrby i Skåne förra året inte fick se någon majbrasa och jag tyckte det lät väldigt tråkigt. Majbrasa hör ju till liksom. Då berätta hon om en valborgtradition på hennes tid. Alla såg fram emot Valborg och första maj för då fick man gå barbent. Man hade vita små sockor som man vid tolvslaget rullade ner. Sen sprang man runt i gräset barbent. Oavsett om det snöade. Det lät så fint när hon berättade det. 
I sommar ska jag ta tåget ner till skåne. Jag och mormor ska sitta på mormor&morfars altan, vi ska gå på loppisar och köpa blommiga, tokiga, antika saker och vi ska springa barbent i gräset."

 (1. Tillåt mig LOL:a åt mig själv och mitt språk. 2. FIN HISTORIA VA???? Varför gör vi inte så fortfarande? jag ska i år!!!!)

Igår fyllde min mormor år. Hon är en av mina absoluta favoriter. Jobbade med invandrare på arbetsförmedlingen, älskar olika kulturer, äger helt sjukt mycket smycken med olika historier (majoriteten av mina smycken har jag fått av henne), är väldigt bra okonventionell, rolig, var elitgymnast och gick på händer på sitt skoltak när hon var ung, säger alltid Hur står det till? när vi hörs på telefon, är jättehemlig med vad hon röstar på men blir alltid arg på morfar när han talar för högern och kallar honom för himla gubbe, hade en tradition med sin bästa väninna (som gick bort i somras :''() då de gick ut och fikade bakelser, blir arg vid rätta tillfällena och är inte lika känslosam som jag och mamma men pratar ändå om känslor på ett så bra sätt.

Ett av mina bästa minnen med henne är en sommar då vår familj gick igenom en väldigt jobbig sak och hon då visade mig en gammal filofax där det satt en lapp i med ett kinesiskt ordspråk. Julen samma år fick jag filofaxen i julklapp av henne. I den var små fack där hon lagt olika smyckesberlocker, alla inlindade i lappar med ord på. Längst fram var en plastficka med ordspråket: "Nuets svärta te sig kanhända en gång som ljuva minnen. Förflutna dagar av sorg minns jag nu med glädje." 

Grattis (i efterskott) världens bästa mormor, du är min idol 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar