7.29.2013

Miniluffen: Paris

Här kommer del 1 från tågluffen jag och Flora gjorde. Hon kom ju till mig i Italien där vi hade det underbart i 4 dagar och kvällar. Nästa stopp var i alla fall Paris! Voilà: 


Tågen från Nice till Paris var extremt fulla och vi fick vänta i timmar på tågstationen. Detta med cirka 7 timmar för lite sömn och två bakfyllor. Inte kul direkt.

Till slut kom vi i alla fall fram till ett varmt och stökigt Paris. Det var natten till Frankrikes nationaldag och folkfest på gatorna. Vi bodde precis vid Canal Saint-Martin och min *favoritbar* i Paris, Point Ephérmè, som jag & Johanna var på 2 gånger sist jag besökte henne. Ni kanske minns. I alla fall gick jag och Flora dit, lyckliga över att vara framme. Där hade vi en superkul kväll där vi träffade roliga personer, bland annat Floras första fling. :-)))

Vaknade upp på söndagsmorgonen, lite för tidigt, på vårt underbara hotell. Så skönt med AC, vita lakan, egen toalett och wifi på rummet. Flora sov fortfarande så jag smög upp ensam...

...och kom tillbaka med detta! Mataffären var stängd pga. söndag så jag gick runt i lite olika affärer; köpte baugette + croissant på ett boulangerie, jordgubbar från fruktstånd och apelsinjuice + kaffe från McDonalds.

Nice.

Så åt vi frukost länge, pratade igenom gårkvällen och tillät oss att dega på rummet länge för att vila upp oss.

Sen gick vi i alla fall iväg och promenerade omkring länge kring kanalen för att till sist köpa picknick.

<3 picknickparis


Hejsan hejsan.

På kvällen drack vi bubbel, åt mörk choklad och målade naglarna.

Efter att ha piffat satt vi lite i fönstret och kände kvällssolen i ansiktet. 

På kvällen hängde vi på Le Comptoir General, som är världens (okej i alla fall Paris) bästa bar. 

Där hängde vi med ett gäng personer som jobbade där och drack gurkdrinkar.

ehhh. Efter detta gick vi i alla fall och dansade på en tom klubb och tog sen sista metron hem.

Måndag! Och FALAFELTIME. Godaste som finns.

Sen var det sista kvällen? Hoppsan hejsan

Vi köpte picknickmat på Monoprix.

Bubbel, röror, popcorn, crackers, kött till Flora och så varsin öl pga. SÅ FINA FLASKOR?!?! Saftkork liksom, love it.

Vi gick till Seine.

Jag hade dagsfärska byxor på mig, alltså, jag hade köpt dem samma dag.

MYCKET MYSIGT.

Så satt vi där (inte stod ;)) och pratade om familj, relationer och annat spännande. Bästa Flora bästa sista kvällen.

Dagen efter hade vi oflyt med tågen, igen... Vi var så jäkla naiva som inte förbokade platser utan bara hoppades på att det inte skulle vara fullt. Så istället fick vi vänta på ett fik i 5 timmar.

Men det var rätt OK, för där hände världens bästa grej: Flora blev storasyster! Eller alltså ja, hon fick besked om att en liten Eloise fötts. Så overkligt fint. <3

Så till slut skulle tåget gå.

Vi åt banan med nutella som färdkost. Riktigt nice. 

Så åkte vi och det var en skön tågresa. Vi skrev om våra upplevelser i vår bok och peppade nästa stad som ni får veta mer om... en annan gång! *Cliffhanger* 

2 kommentarer:

  1. PARIS. Om 10 dagar är det min tur, och gud, så fint ni verkar haft det. Picknick i Paris är ju verkligen ett måste också.

    ÅH, vad vi har att prata!!

    SvaraRadera