7.23.2012

Lyssnar på ABBA och blir lyckligt nostalgisk. Jag älskar fan ABBA.

Jag blev utmanad av Flora för veckor sedan, här kommer den listan:
1. I vilket sammanhang känner du att du verkligen, verkligen kan vara dig själv?
Den här är ganska svår. Jag tror att jag har flera olika "mig själv"; jag skiftar ganska mycket beroende på vem jag är med. Men såklart med mina närmsta vänner.
2. Vad gör dig kreativ?
Jag kan känna mig sjukt kreativ när jag inspireras av speciellt bilder. Då får jag konst-ryck och vill bara måla/spela teater/sy kläder/möblera om osv. Men oftast blir det inte så mycket av de där rycken. Jag fastnar liksom där framför dataskärmen. Allra mest kreativ är jag nog i ett visst sinnestillstånd (antingen euforisk eller en slags ångest) i samband med musik. Musik alltså.
3. När känner du dig snyggast?
När jag är nyduschad och har lena ben, prövar nya najs:a kläder och när Elias kollar på mig sådär som bara han kan göra. Eller när jag får komplimanger som känns ärliga.
4. Vilken är din favoritbok, favoritfilm och favorit-tv-serie, varför? Jag ser sällan flera filmer om igen, men en film jag kan se typ hur många gånger som helst är svenska filmen Tillsammans. Älskar den. Jag har läst väldigt många bra böcker. Mina favoriter just nu är "otroligt högt och extremt nära" och "drömfakulteten". Åh drömfakulteten. Har nog aldrig älskat en bok så mycket. Favorit-tvserie är Gossip Girl och Lost. Kort sagt för att det är sjukt underhållande. Och i Gossip girl snygga människor.
5. När läser du helst?
När jag är utomlands. På min altan i Italien, i en skidstuga, på en främmande strand eller en uteservering.
6. Hur var du på högstadiet?
Färgglad, emotionell, bitchig, osäker+självsäker i en konstig krock, flirtig och oftast väldigt glad.
7. Om du skulle göra en film, vad skulle den då handla om?
Åh Gud vilken svår fråga. Antagligen relationer & kärlek i olika former. Den skulle ha massor med intressanta karaktärer, finurliga detaljer och livsglädje. Den kanske skulle handla om livsnjutning på olika vis. Haha.
8. Om du hade en superkraft, vilken skulle du då vilja ha?
Tänker SÅ många gånger att jag skulle vilja kunna läsa tankar. Men det kanske man inte vill ändå. Telepati kanske. Så skulle jag kunna komma till ställen jag vill vara på bums, utan flyg/nattbussar/en-timmes-resor osv. eller att flyga. Det är en dröm jag haft sedan jag var liten.
9. Berätta om ett möte med kärleken (i vilken skepnad som helst).
Vi var 18 personer, de flesta med nervöst bankande hjärta och svettiga handflator. Vi var i det svarta rummet med de svarta tunga gardinerna som vi skulle komma att spendera många timmar i framöver. Kvinnan som hade presenterat sig som Karin tre månader tidigare stod och gav oss instruktioner som vi i början inte följde fullt ut på grund av nervösa sinnen och den tryckta prestationsångesten i luften. Men när vi i slutet skulle dansa som afrikaner, gå fram som trötta pensionärer och springa ifrån jagande bin så var det inte längre någon som tvekade eller kollade sig nervöst omkring. Vi alla var helt inne i det vi kommit dit för att göra. Spela teater.
Efteråt gick vi svettiga ut på brandtrappan och svalkade oss i den svala augustiluften. Vi pratade om hur fort lektionstiden hade gått och hur roligt vi hade haft och skulle ha de tre kommande åren. Och euforin dansade genom mellan och runt oss.
10. Beskriv dig själv utifrån din synvinkel och försök även beskriva hur du tror att andra uppfattar dig.
När jag var i Budapest pratade vi om vilka tre ord vi skulle beskriva oss själva med. Jag sa då, efter mycket betänketid och diskussion, egocentrisk, passionerad och känslosam. Jag går in mycket för det jag gör, har ett helt knäppt humör och tänker/pratar ofta om mig själv. Jag tycker ofta att mycket handlar om mig. Jag är nyfiken (ofta så att det blir jobbigt) och envis. Sen tycker jag att jag är väldigt intresserad av andra människor och att jag njuter mycket av det lilla i tillvaron. Mitt intresse för andra människor gör att jag ser mig som trevlig när jag möter nytt folk, men jag får ofta höra att jag ger intryck av att vara dryg och bitchig. Många påpekar mitt "bitchiga" minspel men det är FAKTISKT inte något som är medvetet. Oftast inte i alla fall, haha. Så jag tror andra människor ser mig som bitchig vid första intryck. Sen tror jag att människor ser mig ungefär som jag är. Jag tycker själv att jag har ganska bra självinsikt (även om folk ibland säger motsatsen) och att jag är ärlig med vem jag är. Att jag inte har supermycket under ytan liksom. Det skulle i såna fall vara att jag låtsas (:ger intryck av att) vara hårdare än vad jag är. Åh jag skulle kunna skriva massa mer (älskar ju att prata om mig själv hehe haha. Framför allt diskutera personligheter och så) men ungefär så.
11. Vad gör dig glad?
Så fruktansvärt mycket. Men i stora drag: människor, glass, väder (spöregn, storm, sol), andra glada, mat, resor, bra böcker, teater, tennis, dans, musik och småsaker som glada busschaufförer, bra provbesked, bli serverad min favoriträtt, få spontanmassage, när en supermeganice låt sätts på när man är ute, komplimanger, nya lakan OCH SÅ VIDARE. Det finns SJUKT mycket att vara glad för i detta fantastiska fenomen livet.

1 kommentar:

  1. Vilken finurligt lista! Älskar din fina beskrivning på fråga nummer nio, så vackert skrivet.. Och så himla många fina saker som gör dig glad :) Speciellt busschaufförerna - det känner man ju igen..

    Åh, tack för alla fina tips! Nu åker jag ju visserligen till min holländska vän som bor där, så hon har rätt bra koll på staden. Men Pancake Bakery låter ju som ett måste! Tack!

    Du är både min Paris- OCH Amsterdam-guide, alltså.. Haha..!

    SvaraRadera