4.25.2015

Ryck upp dig

”Ryck upp dig” säger dom. Gör något aktivt, få in en sund rutin. SUND rutin, ät väl, sov väl, träna väl, leeeev väl. Ryck upp dig och ta dig ur det. Säger dom.
Jag gick till läkaren den sommaren, pratade först om sömnproblem. Om hur jag inte kan somna på kvällarna för att mitt hjärta bankar för hårt, tankarna snurrar för fort och hela jag är som en tickande bomb som väntar på att förlösas. Och innan jag hann gå vidare till allt det andra, bottenbitarna, så avbröt han mig. 
Han sa:

Vet du, jag har ett tips till dig, det är en bok som heter ”sov gott!”. Läs den så ska du se att allt ordnar sig.
Att allt ordnar sig.

Jag nickade tyst, sa tack, tog honom i handen, gick bort från den gråa bumlingen och ner till vattnet vid hamnen. Satte mig på en sten och grät. Ringde mamma

HAN GAV MIG ETT FUCKING BOKTIPS, EN JÄVLA BOK SOM HETER SOV GOTT, SEN SA HAN ATT DET SKULLE ORDNA SIG? ATT ALLT SKULLE ORDNA SIG, MAMMA, MEN NÄR SKA DET GÖRA DET DÅ? TROR HAN ATT EN BOK KAN FÅ MIG TILL MITT VANLIGA JAG ELLER? TROR HAN ATT EN JÄVLA BOK SOM HETER SOV GOTT SKA HJÄLPA MIG HITTA LIVSLUSTEN IGEN? 

Snoret rann och jag klickade henne innan hon fick möjlighet att svara. Precis som läkaren avbröt mig innan jag fick möjlighet att prata klart.

Jag har ett tips till dig herr inkompetenta läkare…
Sluta tro att saker kan ordna sig genom att äta mindre socker, sluta röka, börja träna, få bättre sömnvanor. Sluta tro att en bok som heter sov gott kan få ”allt att ordna sig.” 


Ryck upp dig!

7 kommentarer:

  1. ja jävlar vilken IDDI han är. du är så jävla grym och stark och bra (på att skriva och i allmänhet liksom) och jag saknar dig <3

    SvaraRadera
  2. ufff.... bra att du vet att det är han som inte har alla hästar hemma, och att du KAN och SKA kräva mer. bara är så.

    SvaraRadera
  3. Alltså <3333 Min farsa vrålade på mig härom veckan att jag skulle hitta mig ett verkligt problem att klaga på istället för att skapa problem i mitt huvud o hur jag skulle "Rycka upp mig!" för det är ju verkligen så fantastiskt roligt att må dåligt.

    MASSA KRAMAR, du är så jävla bäst!

    SvaraRadera
  4. Jag fattar vad du menar. Och absolut, jag håller med. Det är inte alltid så himla lätt. MEN, det går inte att förneka att motion, bättre kost etc kan bidra till ett allmänt bättre psykiskt välbefinnande (eftersom att vi är biologisk ämnade för en viss typ av vardag. Inte den stressade vardag vi i dagens samhälle lever i, som är påfrestande för sinnet.). Tror jag. Det är i alla fall vad psykologin har lärt mig.
    Men håller med. Ett boktips låter ganska uselt. Puss! tycker om dig. du är fin.

    SvaraRadera
  5. ÅH FKN LÄKARE. Min utbrända kompis med panikångest fick en post it lapp där hennes läkare ritat en rektangel och skrivit ned "andas i fyrkant". Man bah wow thx gulligt, bra du är ditt svin.

    SvaraRadera